Asiakaspalvelian ulkoinen olemus


Asiakaspalvelu on olennainen osa asiakaspalvelian työtä, mutta myös asiakaspalvelian ulkoinen olemus. Siisti, huoliteltu asiakaspalvelija ei vain osoita kiinnostusta työhönsä ja asiakkaitansa kohtaan vaan on helpommin lähestyttävä ja ammattimainen.
Kaupoissa ja esimerkiksi erilaisten yritysketjujen työntekijöillä on päällään usein työpaikan ohjeiden mukaiset vaatteet ja jos ohjeita pukeutumiseen ei ole, on työasuun annettu todennäköisesti edes jonkin näköiset kriteerit.
Myös lävistyksiin ja tatuointeihin liittyy omat käskyt ja määräykset, mutta nekin työpaikasta riippuen.

Tehtävänämme oli listata omasta mielestämme sopivia ja sopimattomia ulkonäöllisiä seikkoja asiakaspalveliasta ja hänen tavasta työskennellä.


Asiakaspalvelian hiukset

  1. Hiukset ovat osa itse asiakaspalveliaa kuin hänen työtään. Siistit, puhtaat ja huolitellut hiukset luovat  ammattimaisen kuvan asiakas palveliasta eivätkä myöskään ole tiellä. Kun taas aukinaiset ja epäsiistit hiukset eivät vain häiritse työntekoa, mutta myös mahdollisesti asiakkaita.


Siistit ja kauniit hiukset eivät tarkoita pelkäästään pitkiä ja ylös laitettuja hiuksia. Myös lyhyet ja aukinaiset hiukset voivat olla kauniit. 
"Liian näyttävät" hiukset, kuten irokeesi tai shokkiväreillä värjätyt hiukset voivat olla myös sopimattomat, riippuu tietenkin työpaikasta.



                                               Asiakaspalvelian meikki


Monissa työpaikoissa meikki on suuri osa asiakaspalvelian ulkonäköä ja se usein halutaan pitää mahdollisimman luonnollisena. Tämäkin taas riippuu työstä ja paikasta, koska jossain intensiivinen ja näkyvä meikki on vain plussaa, ja vaikka intensiivinen meikki ei tarkota rumaa, se voi olla jopa kaunis mutta jossain se on ehdottoman kielletty.




Asiakaspalvelian parta/viikset

Monella miehellä parta/viikset voivat olla olennainen osa ulkonäköä, mutta työssä se on olennaista myös pitää puhtaana ja siistinä oli se sitten pitkä tai lyhyt.
Huoliteltu parta ajaa samaa asiaa kuin huolitellut hiukset. Harvan asiakkaan mielestä epäsiisti, takkuinen, ja likainen parta on kovinkaan miellyttävä ja varsinkin elintarvikkeiden käsittelyssä se voi saada työntekijästä erittäin epäammattimaisen ja jopa epähygienisen kuvan.



Asiakaspalvelian kynnet

Käsillä elehtimen kuuluu kuin kaikki muukin asiakaspalveluun ja kynnet ovat ovat osa käsiä, joten niidenkin kunnossapito on hyvin tärkeää asiakaspalvelussa. Neutraali lakka kynsissä tuo luonnollisen ja huolitellun kuvan kynsistä ja vaikka lakkaa ei olisi on tärkeä muistaa kynsien viilaus ja kynnen alusten puhdistus, koska kynsien aluset eivät sisällä pelkkiä bakteereja myös sientä ja hiivaa, jota monikaan asiakas ei halua esimerkiksi ruokaansa.
Kun vertaa kahta alla olevaa kuvaa voi olla helppo arvata kumpi kuvista on viehättävämpi, ja vaikka kynnet eivät olisikaan pitkät ne voivat silti olla siistit ja puhtaat.



Asiakaspalvelian korut 

Kaikki pitävät koruista ne ovat kauniita ja niilläkin on mahdollisuus ilmaista itseään samalla tavalla kuin esimerkiksi vaatteilla, täytyy silti muistaa että kaikissa työtehtävissä näyttävät korut tai korut ylipäätään eivät ole soveliaita. Asiakaspalvelu työssä voidaan esimerkiksi kieltää lävistyksien ja suurten, näkyvien korujen käyttö ja pyritään pitämään korut mahdollisimman yksinkertaisina ja huomaamattomina. Kun taas jossain sillä ei ole merkitystä onko naama täynnä lävistyksiä taipeittyykö ranteet ja kaula koruista.



Asiakaspalvelian kengät

Työstä riippuen riippuu myös työkengät. Monesti näkee rakennustyöntekijöillä suuret suojakengät, mutta asiakaspalvelussa kuten kaupoissa ja hotelleissa voi useimminkin nähdä rentoja kenkiä, kuten tennareita ja matalia korkoja. On myös kenkiä jotka eivät ole täysin soveliaita esimerkiksi vaatekauppaan tai hotelleihin joissa seistään jalollaan pitkää päivää, kuntaas kengät voivat olla vapaa-ajalla erittäinkin mukavat ja viehättävät. On siis hyvä muistaa hyvät työkengät ja tarvittaessa kengät, jotka suojavat esimerkiksi tilanteissa jossa kaatumis/liukastumis riski on mahdollista.



Asiakaspalvelian pukeutuminen
(hame)

Aiemmin jo mainitsin siitä, eri kauppojen työntekijät pukeutuvat sääntöjen mukaisiin asuihin ja hame on hyvä esimerkki siitä, että se mikä sopii mennessäsi ystävien kanssa ulos syömään tai juhlimaan tai mitä menettekään tekemään, ei ehkä sovi töihin. Pukukoodi eli miten pitkä esimerkiksi hame saa olla missäkin vaihtelee, mutta ylipolvien mukautunut asu on sopiva asiakas palveluun omasta mielestäni. Liian paljastava ja lyhyt hame ei välttämättä häiritse henkilöä itseään, mutta se joissain paikoissa voi asiakkaiden mielestä olla hyvinkin häiritsevä. 



asiakaspalvelian
(housut)

Sama asia kuin hameissa on myös housuissa. Montaakaan asiakasta ei miellytä nähdä työntekijöitä liian paljastavissa vaatteissa eikä myöskään liian "rennoissa" vaatteissa kuten lökäreissä tai erittäin nuhduisissa ja nukkaisissa housuissa. On vaatteet sitten kuinka mukavat tahansa kotipuolessa on muistettava, että kotiin ja vapaa-ajalle kuuluvat vaatteet voivat jättää pois työpaivan ajaksi.
Siisti pukeutuminen on tärkeää ihan joka työpaikassa.



Asiakaspalvelian ilmeet ja eleet

Ulkoinen olemus on muutakin kuin vaatteet, meikki ja hiukset. Asiakaspalvelian ilmeet ja eleet ovat yksi tärkein osa asiakaspalvelian työtä, koska se jos mikään houkuttelee asiakkaita luokseen. 
Iloinen ilme on osa hyvää asiakaspalveliaa, ja vaikka asiat olisivat kuinka huonosti tahansa omalla vapaa-ajalla täytyy muistaa, että työ ja vapaa-aika täytyy erottaa toisistaan. Asiakas ei ansaitse epäasiallista käytöstä työntekijän omien henkilökohtaisten asioiden takia. Myös puhelimen käyttöä huomaa huolestuttavan paljon työajalla, oli sitten asiakkaita ympärillä tai ei. Tauot ovat niitä varten, että saa käyttää nii paljon puhelinta kuin huvittaa mutta työvuoron ajalla sen pitäisi pysyä poissa, koska sekin osoittaa huonoa ammattiosaamista asiakkaille. 




Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työ hyvinvointi

Parkour